torsdag 18 juni 2015

Viltspår!

Efter de här senaste månaderna med ett ganska svajigt mattehumör och kanske lite för höga krav i träningen så ville jag göra något med mina hundar som jag vet att de tycker är fantastiskt kul och som de har saknat. VILTSPÅR! Nu ska vi få lite hjälp av en instruktör som ska lägga lite spår till oss och hjälpa oss att planera ett träningsupplägg som funkar. Det var riktigt länge sedan jag la spår till dem, någon gång i oktober tror jag och jag kommer inte riktigt ihåg var vi lämnade det hela. Men idag var vi iväg och gick de första spåren. Tidigare så har jag förklarat vad jag upplevt vara problemen med vårt spårande (eller Kumos och mitt om jag ska vara ärlig, Yume har varit klockren sen första spåret!) och pratat en del om hur mina prestationskrav och kontrollbehov spökar och sabbar i även den här aktiviteten. Så nu har jag fått lite andra tankar om vilket syfte och mål jag egentligen bör ha med viltspåret. Jag fick mig en del viktiga, och egentligen väldigt självklara insikter helt enkelt. Spåren idag var inte så långa, runt 200 m och med lite vinklar, och det var mest så att hon skulle få en uppfattning om hur hundarna (och föraren?!) jobbade i spåret. Och om de jobbade!!! Båda två! Så fokuserat och noggrant, en riktig fröjd att se! Främst Kumo är jag väldigt nöjd över. Trots pratande främmande människor i spåret och att de faktiskt hördes avlägsna skott i bakgrunden medan han tog spåret, och ändå bara tuffade han på, och gick precis i vinklarna. Jag kände inte alls att jag behövde analysera vartenda litet steg och huvudrörelse han gjorde för att kunna avgöra hurvida han gick i spåret eller inte, eftersom jag själv inte lagt det och det var osnitslat. Så jag la mig långt bak i linan och det tror jag var väldigt bra för honom så att han fick jobba helt ostört. Yume, som jag upplevt som lite snabb i spåret höll ett riktigt fint tempo och löste svårigheterna självständigt och metodiskt. Älskar att se hur jäkla spårmotiverad hon är! 
Lite beroende på hur aktiv helgen blir så blir nästa spår eventuellt på Söndag redan. Känns så himla kul att vara igång med detta igen!

Inga kommentarer :