måndag 10 augusti 2015

Clinic och kurs i fritt följ

Förra helgen var jag iväg på en clinic och endagskurs i fritt följ med Emma Willblad på Kungsörs BK och tänkte dela med mig lite om det här. Nu tränar jag ju inte tävlingslydnad, men jag är väldigt sugen på det med nästa hund och vill då göra rätt från början. Men sen så är ju även fotgåendet grundläggande i tex rallylydnaden och även en del av HtM:en, som vi tränar. Efter den del självrannsakande så har jag kommit fram till att först och främst så har jag inte fattat riktigt vad detta moment är och hur det ska se ut och då har det känts tråkigt att träna det. Då är det ju heller inte så konstigt att jag inte lyckats förmedla vad det är som ska göras eller glädjen att göra det. Så en stor del av det jag tar med mig efter den här helgen är i mångt och mycket självklarheter, men man behöver verkligen att någon visar en det där ibland.
Emma med några av lördagens deltagare (samt Plätt, Emmas hund)
På fredagskvällen så var det en ungefär 3 timmar lång clinic där Emma gick igenom vanliga fällor och bröt ned hela momentet i beståndsdelar och visade hur man började lära in det. MYCKET matnyttigt och väldigt pedagogiskt och tydligt. Man kunde nästan höra hur publikens hjärnor jobbade och hur många polletter trillade ned, däribland ett par av mina egna. Och så var det själva kursen på lördagen där vi var 13 st, 6 ekipage med hund och 7 åhörare. Emma repeterade och fördjupade sig kring de beståndsdelar momenten består av, varvat med att alla ekipage fick öva samtidigt som hon gick runt. Vi som var åhörare gick också runt och kunde lyssna på Emmas feedback till de olika ekipagen. Så himla nöjd med att vara där utan hund. Dels för att ingen utav mina hundar hade nog orkat jobba så intensivt och länge, men också för att jag själv kände att jag fick en helt annan överblick på det genom att titta på andra och verkligen kunde koncentrera mig på att lyssna. Jag tog mängder av anteckningar och känner mig väldigt inspirerad att utveckla ett träningssystem med shiborna. Tänker att detta blir ju perfekt att lägga fokus på med Yume om det är så att hon skulle bli dräktig i höst. Har testat lite övningar med dem redan och jodå, även om inlärningen i just detta har varit väldigt ostrukturerad och mycket på känn, så vet de absolut att vänster sida är festlig, även om positionen inte sitter riktigt, och att även bakdelskontrollen finns där. fter allt det jag lärt mig nu så är jag övertygad om att om jag får till en trygghet, fokus och förväntan i fotgåendet så kommer det även att hjälpa oss att ta oss vidare i all vår träning, och det känns ju bara helt underbart!

Inga kommentarer :