torsdag 27 augusti 2015

Uppladdningar och torsdagsträning

Vi laddar för fullt inför tävling i helgen. Mest mentalt men jag har stämt av ett par grejer i träningen också och jag är så förväntansfull på att få ett kvitto på var vi är i träningen med denna tävling. Nu när jag fått pm till tävlingen så ångrar jag lite att jag inte anmälde dem båda till dubbla starter. Upplägget är nämligen sådant att båda klassens starter går efter varandra istället för uppdelade på för- och eftermiddag, och jag tror att det eventuellt kan passa oss allihopa bättre. Hade ju varit guld att kunna göra en belöningsstart om inte annat, men ja ja... det är som det är. 

Jag är speciellt förväntansfull efter kvällens träning där Yume fick varva htm och rally på Sala BK där jag är mycket mycket nöjd med hur hon jobbade med externbelöning trots störning från andra hundar som tränade nära. Inte ett pip när hon jobbade heller! Rallyn krävs det nog lite träning med innan vi är redo för fortsättningsklass, hon vet fortfarande inte riktigt vad det går ut på, men några moment som vi haft problem med har vi kommit vidare med. Den senaste tiden har hon varit en liten pärla att träna, och speciellt under löpet som nu är på väg att ta slut. Jag har ju haft så mycket förutfattade meningar om löptikar, men så som hon har kunnat koncentrera sig och fokusera på mig trots mycket störningar har de visat sig att de inte stämmer alls. I söndags på rallytävlingen hade vi en superfin liten träningsstund detta alltså på en plats hon aldrig varit på och där det var mycket andra hundar och dessutom väldigt varmt och hon var i höglöp! Hoppas att det inte BARA är löpet som är orsaken, men jag tror inte det. Vi har hittat en bra kravnivå för tillfället och jag gör mitt allra bästa för att fokusera på att hålla en positiv känsla vid träning. Mina målsättningar för Yume är tre ord: Lugn, fokus och bra känsla, med fokus på det sista. Min laddning där gäller att INTE tänka i huvud taget på poäng, placering och konkurrenterna utan enbart tänka: Lugn. Fokus. Bra känsla! Frågan är om jag ska våga mig på att ställa upp externbelöning utanför planen, men jag får nog ta det beslutet på plats på Söndag. 

Söt-hunden och Snygg-matten
 
Kumos start är jag både mer och mindre nervös över. Jag känner mig inte alls lika säker på det utökade programmet som jag skulle vilja, för att inte tala om att Kumo antagligen inte heller gör det. Men. Han kan överraska och bara köra på, det har han gjort förut och även om han inte kan de sista kedjorna utantill på samma sätt som han kan början av programmet så känner han igen dem och bara viljan och fokuset finns så kan han som sagt bara bränna av dem i farten. Där har jag som uppgift att inte trötta ut honom innan, och att i övrigt skapa så bra förutsättningar som möjligt med uppvärmning mm. Bestämma och plugga in hur jag vill att vi i grovt ska röra oss på planen, detta är viktigt för att vi båda inte ska behöva stressa med rekvisitan. En rekvisita som jag lite impulsivt bestämde mig för att ha med igår och som vi bara testat lite med. Haha.. ja det blir spännande att se hur det går.

Inga kommentarer :