måndag 10 augusti 2015

Semester och Augustiplaner

Vi har alla i flocken haft lite semester. Matte har varit i Rom och turistat sig i 40 graders värme och hundarna har fått bo hos Yumes uppfödare Mona med familj. De har haft det toppenbra där och det har känt så bra att kunna lämna hundarna utan att vara nervös och orolig. Jag var där och lämnade dem i tisdagskväll och innan så var vi i kungsörshallen och tränade lite. Och oj oj oj vad de båda var taggade! Speciellt Kumo som inte ville vänta på sin tur när jag tränade med Yume. I slutet av månaden så är det freestyle/htm-tävlingar där och det är alltid skönt att kunna träna på tävlingsplatsen lite i förväg.

I lördagskväll kom jag hem från Rom, tyvärr med en febrig förkylning. Igår åkte jag och hämtade hundarna och de skrek väl så att det slog lock i öronen när de såg mig. Idag har det inte blivit många knop gjorda, men de verkar ganska nöjda med det. 

Augusti lovar att bli en aktiv månad. Nu till helgen blir det utställning x2. Pälsen är påväg på plats igen, tyvärr supermjuk men ja.. vi får se hur det går. Veckan efter det ska Kumo debutera i fortsättningsklass i rally. Har anmält honom i dubbla klasser men beroende på väder och känsla får han starta 1 eller 2 gånger. Att ta av kopplet är dessvärre ett ganska stort mentalt steg för oss, så det är mest det vi kommer träna på fram tills dess. De senaste gångerna jag har tränat bana så har jag märkt hur roligt han tycker att det är, så länge jag själv har en avslappnad attityd och uppmärksammar när han verkligen gör något bra. Ibland blir han lite ivrig och stänger av och gör något helt annat än vad jag säger men det kan säkert bero på att jag ger dubbelkommandon ibland också, så det har vi också att tampas med. Sista helgen blir det alltså freestyletävlingar och jag har anmält dem till en varsin dag och start. Kumo till FS 2an på lördagen och jag tror att vi ska testa att utöka vårt klass 1 program istället för att köra det nyare rymdprogrammet. Yume ska starta i htm 1:an och som jag har klurat på det där om vi verkligen ska starta något mer i år, men jag vill kunna få till en vettig start på tävling och nu när skendräktigheten är över så har vi i alla fall inte det att bekymra oss för. Hon får i alla fall träna på uthållighet och fokus med externbelöning och så får jag förenkla programmet och hitta en positiv, lugnande känsla. Så får det bli! Lite för mycket olika kanske, men snart är det dags för den lilla svarta att dra igång sitt löp och jag både ser fram emot det och är lite nervös över vad det kommer göra med min och Kumos relation. Risken är ju att jag kommer att överträna honom, men samtidigt så kan det vara skönt att få fokusera enbart på honom och jag vet att det är något han uppskattar. I värsta fall så får jag väl låna hem en till hund som jag kan träna med. Vi får se hur det fortlöper helt enkelt.  

Inga kommentarer :