söndag 27 januari 2013

Planer

Jag har ju tidigare nämnt här att det planeras en utökning av flocken. Och en del i den här planeringen är att åka på kennelbesök, och det var just det jag gjorde förra helgen. Det blir dock inte en till Shiba om ni trodde det. Nej! Jag vet att jag så småningom kommer att skaffa mig en shibatik, men inte just nu. Istället blir det en Pumi! Detta för att jag vill ha en arbetsvillig och förig allroundhund som jag kan träna och tävla med. Som är pigg och alert och inte bryr sig så fasligt om andra hundar och människor. Jag fastnade för rasen redan när jag precis skaffat Kumo och då kom tanken på att skaffa en vallhund om det var så att jag skulle vilja träna och tävla mer än vad som är gångbart med en shiba. Jag har sneglat lite på Berger des pyrénées och Shipperke också, men ibland så bara vet man när det stämmer. Det var så med shiban och det känns så med pumi. Visst kan man träna och tävla shiba också, det är ju det jag gör! Men det blir ett visst sätt att träna med en självständig urhund och även om nu Kumo råkar vara en lättmotiverad sådan så är det ljuuuusår från en vallhund som liksom har samarbetet med människan i blodet på ett annat sätt. Jag tror det kan bli hur bra som helst. Jag kommer att få lära om, lära nytt och säkerligen utvecklas en väldans med hundträning, men det är ju det jag vill. Så om allt går i lås och bom så kanske det flyttar in en liten pumivalp här under året. Fasligt spännande!

Inga kommentarer :