måndag 13 maj 2013

Här kommer alla känslorna på en å samma gång

Det är konstigt hur man vänjer sig vid saker. Hur man liksom vänjer sig vid att en väldigt svårtränad hund plötsligt blir lite mindre svårtränad. Lite mer motiverad, taggad, fokuserad. Hur bortskämd jag blev och hur jag slutade ifrågasätta det, väldigt snabbt! Ja tills nu då. Nu när det inte är så längre. Tills det helt plötsligt, utan minsta indikation bara tvärvände. Och hur man blev tvungen att stanna upp, analysera och ifrågasätta. 

Och nu den senaste veckan har det kommit fram nya fakta som jag blir tvungen att ta ställning till. Det pekar nämligen mot att kastreringschippet är på väg att släppa. Från att ha haft en hund som är väldigt intresserad av slicka på kiss till att ha en som inte gör det alls på typ 5 månader, och sen plötsligt börjar med det igen. Jo jag tror nog att det är på nått g.. Det skulle kunna förklara en del. Hur fokuset försvunnit och den selektiva hörseln kommit tillbaka. Och den där retsticke-grejen som gör mig GALEN. Tittade in en snabbis hos vår veterinär idag för att jag kände att jag inte riktigt hade tillräckligt under fötterna. Fick ju en del information när jag satte in det, men då var det så mycket andra tankar att allt säkert inte gick in. Så vi pratade lite om det, hur det har funkat, planen nu osv. Planen har ju varit att avvakta. Problemen med prostatan behöver ju inte nödvändigtvis komma tillbaka alls. Samtidigt finns det ju inga garantier på att fertiliteten har eller inte har påverkats. Om det nu är så att han ska gå i avel.. Jag har vänt och vridit rätt mycket på det där, men det går liksom inte att ta ut något i förskott. Och hur det än blir så finns det för-och nackdelar med alla alternativ. Självklart är ju prio ett att Kumo mår bra. Nu ska vi i alla fall lämna in ett urinprov här i dagarna och så får man börja med att utgå ifrån det helt enkelt. Men nu kan man ju faktiskt dra en hel del slutsatser om hur Kumo funkar som kastrerad och hur han funkar när han inte är det. Och de slutsatserna gör också det hela mer komplext. Ja, hur som så har jag, åtminstone för tillfället, fått tillbaka min lilla kissälskare... yey...

Inga kommentarer :