söndag 12 maj 2013

Tävlingsnerver

Nästa lördag är det dags... För träningstävling i freestyle i Uppsala. Idag fick jag PM:et och då blir det liksom verkligt på något sätt. Jag som gått och längtat och längtat känner mig nu så himla tveksam till hela grejen med tävling. Det är ju som sagt "bara" en träningstävling där du får ha godis och leksak på plan, men jag känner hur nervositeten och prestationsångesten börjar få övertaget. Med den senaste tidens motgångar i träningen och hur jag tycker att jag gått och berättat för "alla" att vi ska tävla i sommar och hur de nu kommer att ha en massa förväntningar på oss. Förväntningar vi inte kommer uppfylla och så blir det pinsamt och jobbigt. Ska sanningen fram så är det nog så att det är MINA förväntningar som spökar. Jag vill så gärna att det ska gå bra. Jag vill så gärna visa att shibor kan, att MIN shiba kan och att jag kan. 

Jag vet att jag måste släppa allt det där för att det ska funka. Och fast jag redan vet så fick jag kvitto på det igår. Jag tog med mig systrarna Ahosmäki och deras hundar till jobbets inhägnade parkering för att visa vårt freestyleprogram. Detta efter en ganska lång promenad där Kumo verkligen var på hugget och skötte sig super. Direkt när jag börjar ställa upp och förbereda oss så känner jag hur jag blir skitnervös över hela situationen. Genom hela programmet är jag stel och andas knappt och det känns som att Kumo är ofokuserad och trött. Känslan efter programmet är: "Fan va dåligt det gick! Vi kan så mkt bättre". 

Jag filmade allt, men tittade inte på det förrän imorse för att jag visste att jag bara skulle bli ledsen. Men... det var ju inte alls så dåligt som jag trott. Med tanke på trötthet, nervositet och ofokus så tyckte jag att han höll ihop helt ok. Visst har jag mkt hjälper och puttar väl lite på honom vid något tillfälle, men hellre det och att vi tyyp fullföljer programmet än att det blir som vår debut där han bara sätter sig och jag får panik och bryter. Det är inte alls hopplöst, det gäller bara att hitta rätt sinnesstämning för oss båda. Men det är lättare sagt än gjort. Den här veckan tror jag inte vi ska träna så mycket. Vi ska nog fokusera på långa promenader och att inte hamna i konflikter som ger dålig stämning. Kanske slänga in lite snabba trix emellanåt, men jag tror att det är bäst att vila oss in i slutform.

Inga kommentarer :